Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

25 mei 2012

Venkel-tuinbonentaart


Hoewel ik geen vegetariër ben (tja sorry), komt er meer dan regelmatig, en meer en meer een vegetarisch gerechtje op tafel.
Neem nu een quiche: je kan er zoveel in variëren qua groenten en kaas!
Ook dit gerechtje komt uit de Delicious van mei 2010 (pagina 55).
(zie ook de Tuinbonendip)
In 2010 zal mij dit zeker niet zijn opgevallen, gezien ik toen nog van het gedacht was dat ik geen venkel lustte :-).
Maar dat is intussen duidelijk veranderd.


Wat heb je nodig?

olijfolie
bladerdeeg
1 grote venkelknol, in dunne plakken (of 2 kleinere)
100 gr diepvriestuinbonen (gewicht na het doppen!)
3 grote eieren
200 ml room (ik heb soyaroom gebruikt)
40 gr geraspte parmezaanse kaas



Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180C.
Leg het deeg met bakpapier in een taartvorm van ong. 24 cm. 
Snij eventueel overtollig deeg weg, prik overal in met een vork en zet 15 minuten in de koelkast.

Bekleed de deegvorm met bakpapier en vul met een steunvulling (bv ongekookte rijst).
Zet op een bakplaat en bak 10 minuten.
Verhit de olijfolie in een koekenpan op matig vuur. Voeg de venkel toe, bestrooi licht met zout en peper en bak 8-10 min tot de venkel wat zachter is.
Verwijder nu het bakpapier en de steunvulling en bak nog 5-10 minuten tot het deeg licht goudbruin is.
Laat afkoelen.
Verhoog de oventemperatuur naar 200C.
Verdeel de venkel over de deegbodem en strooi de tuinbonen erover.
Klop de eieren, eidooier, room, parmezaan en zout en peper in een kom met een vork glad.
Schenk over de taartbodem en bak 20-25 min tot de taart goudbruin en stevig is. Garneer evt. met wat venkelgroen.
Heel lekker, met een frisse salade.

Smakelijk


P.S. : daarbij gepresenteerd, geen klassieke pesto maar de Tuinbonen-Rucola dip. 

1 opmerking:

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...