Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

7 juni 2012

Foodblogevent: Guilty Pleasure

het is geen koekje, het is geen cakeje,

HET IS EEN WHOOPIE!


Ik geef het toe, ik ben er ook voor gevallen: de whoopie pie.
Een soort van zoete sandwich.
Net zoals bij de cupcake kan je eindeloos variëren met smaken en kleuren.

Maar omdat dit ook een inzending is voor het Foodblogevent met als thema Guilty Pleasure,
maken we een whoopie met chocoladestukjes en met een super Amerikaanse vulling op basis van Marshmallow Fluff!


Wat heb je nodig?

Voor de cakejes (voor 8 tot 10 whoopies)
1 groot ei
150 gr suiker
125 gr yoghurt
25 ml melk
1/4 tl vanille-extract
75 gr gesmolten boter
275 gr bloem
3/4 tl zuiveringszout
1/4 tl bakpoeder
150 gr pure chocolade in stukjes

Voor de vulling (meer dan voldoende!)
85 gr zachte boter
150 gr poedersuiker
80 gr volvette roomkaas
100 gr Marshmallow Fluff
1 el cacao of wat meer

Wat moet je doen?

Klop de suiker en de boter licht en romig. Klop het ei erdoor. Meng de yoghurt met melk en vanille door elkaar en voeg het bij het mengsel. (lage snelheid). Voeg de boter toe, en meng alles weer goed.

Zeef bloem, zuiveringszout en bakpoeder en voeg dit in 2 keer toe aan het beslag. Klop alles nog eens goed door elkaar. Roer met een houten lepel de chocolade erdoor en laat het beslag dan 15 minuten rusten in de ijskast.
Verwarm intussen de overn voor op 180 °.
Teken cirkels af op bakpapier tussen de 3 en 5 cm. (ook 3 cm uit elkaar) en draai het papier om.

Schep het beslag in hoopjes, passend in de cirkels. Bak de cakejes 10 tot 13 minuten. Ze moeten terugveren als je er zachtjes op drukt. Als je ze te lang laat bakken worden ze te hard.
Laat ze volledig afkoelen op een rooster.

De vulling

Klop de boter met de poedersuiker op een lage snelheid glad. Klop de roomkaas er ook mee door, en klop nog 1 minuut goed door. Voeg de Marschmallow Fluff toe en klop het mengsel op hoge snelheid licht en romig.

Bestrijk de platte kant van een cakeje (een eetlepel) en plak het andere cakeje ertegenaan.

Wie kan daar nu aan weerstaan?





noot: als je geen Marshmallow Fluff vindt, dan moet je het zelf maken :-).
Neem daarvoor een kijkje bij De Bakparade. Een blog met vele gezonde recepten... en af en toe ook eens een guilty pleasure!


3 opmerkingen:

  1. Ze zien er superlekker uit! Komt het recept toevallig uit het Hummingbird bakboek? Ik heb net Cake Days gekocht (van de Hummingbird bakery) en er staan heel wat whoopie-recepten in.. Ik liet me wat afschrikken door de marshmallow fluff, maar bedankt voor de tip hoe ik het zelf kan maken, da's handig :-)!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep inderdaad, dat heb je goed gezien! de vulling is een beetje een combinatie...laat het je zeker niet afschrikken, maar je kan ook een gewone botercreme nemen hoor. is wel wat anders qua structuur. en de fluff heb ik ook zelf gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je inzending voor het Foodblogevent juni 2012! Deze whoopie pies lijken me ontzettend lekker; ik kan wel begrijpen waarom je ze niet kunt weerstaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...