Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

11 juli 2012

Gevulde tomaatjes (veggie)

Ik heb nog eens het boek van Yotam Ottolenghi erbij genomen.
Om te beginnen hierbij een recept voor heerlijk gevulde tomaatjes. Ideaal als een vegetarisch voorgerechtje of een bijgerechtje bij een stukje vlees. Of een lichte lunch met een salade.




Wat heb je nodig?

Voor 4 personen
4 middelgrote tomaten
1 grote ui
2 tenen knoflook, fijngehakt
12 zwarte olijven (ontpit en grofgehakt)
2 el olijfolie
30 gr panko (of broodkruim, maar ik gebruik meestal panko)
2 el fijngehakte oregano
3 el fijngesneden peterselie
1 el fijngesneden munt
1,5 el kappertjes
Zout en peper

Wat moet je doen?

Verhit de oven tot 160°C. Snij de bovenkant van elke tomaat. Schep met een theelepel de kern en pitten uit de tomaten, zodat er een bakje overblijft. Bestrooi de binnenkant van de tomaten met zout en zet ze omgekeerd in een vergiet om een deel van het vocht eruit te krijgen.

Doe intussen de ui, knoflook en lijven en 1 el olijfolie in een koekenpan en smoor alles 5-6 minuten op laag vuur tot de ui gaar is. Neem de pan van het vuur en roer het broodkruim (panko), de kruiden, kappertjes en een snuf peper door het uienmengsel.

Dep de binnenkant van de tomaten met keukenpapier droog en vul ze met de kruidenvulling. Druk rustig wat aan.

Zet de tomaten in een ingevette ovenschaal en sprenkel de overgebleven olie erover. Bak ze 35-45 minuten in de oven tot de tomaten gaar zijn.

Dien heet of warm op.
 




Ps: lekker met een salade met pittige geitenkaas

3 opmerkingen:

  1. Hallo Anke,
    Ziet er weer lekker uit. Toevallig heb ik Plenty van de week ook weer uit de kast gehaald. Er staat nog zoveel in wat ik wil maken.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het toch een lekker gerechte, ik heb het zelf ook gemaakt en staat bij mij bij de favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...