Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

28 juli 2012

Hartige cake

Ik ben dus zot van quiches en cakes.. ja zoete cakes, maar ook hartige cakes.
Deze cake kan je zowel warm als koud eten, en je kan hem groot maken, of ook als kleine cakejes, dan heb je een leuk hapje. Je kan de koude cake ook in blokjes snijden en zo serveren als hapje.

En je kan weer variëren zoals je zelf wil. Dit is een veggieversie met courgette en geitenkaas.




Wat heb je nodig?

100 gr geitenkaas van een rol (in het oorspronkelijk recept staat 200 gr maar ik vind dat te veel)
2 el olijfolie
1 courgette (ong 200 gr, al zijn die van mij meestal groter)
3 eieren
150 gr zelfrijzende bloem
peper/zout
0,8 dl zonnebloemolie
1,125 ml melk
100 gr geraspte gryere
wat peterselie, basilicum

en ik heb er nog wat extra kerstomaatjes ingedaan.

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Snij de courgette in schijfjes of kleine blokjes. Verhit de olijfolie in een koekenpan, en bak de courgette ong. 15 minuten op halfhoog vuur. Laat de courgette uitlekken op keukenpapier. (de courgette moet een beetje drooggebakken zijn, zodat de cake niet te vochtig is)
Snij intussen ook de geitenkaas in blokjes.

Klop de eieren, bloem, zout en peper door elkaar en giet geleidelijk de olie en melk toe. (in het boek spreken ze van verwarmde melk, maar ik heb dat de laatste keer niet gedaan).
Spatel dan de gryere, de courgette en de geitenkaas door het beslag gevolgd door de kruiden.

Schep het beslag in een niet-ingevette vorm (ik gebruik dan wel een silliconevorm, ik heb het nog niet in een andere geprobeerd) en bak de cake in de warme oven in 45 minuten gaar. (door de priktest).

Heerlijk met een zomerse sla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...