Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

2 augustus 2012

Chocolade-courgette taart

In de moestuin schieten de courgettes eindelijk in actie. Groene, gele, ronde, grote, heeeele grote intussen...
En blijkbaar is het verdacht lang stil op mijn blog, dus komen we ook even in actie.

Tijd ook om het repertoire van courgette-recepten uit te breiden.
Na de hartige versie met courgette en geitenkaas, nu een zoete variant...

De inspiratie haalde ik uit het boek: "Alles over Groente en groentegerechten". Het eerste gedeelte bevat informatie per groentesoort: Geschiedenis, variëteiten, bewaren, schoonmaken, bereiden. Het tweede gedeelte bevat dan per groentesoort enkele recepten.

Aangezien er zowel met wortel, pompoen, als rode biet ook zoete cakes worden gemaakt, is het eigenlijk logisch dat dit met courgette ook wel kan. En zo te zien op andere blogs, hebben ook anderen hier al mee geëxperimenteerd. Misschien ga ik ook hier wel weer op zoek naar "het recept" van de beste courgettecake.

Zelf ben ik al verzot op deze variatie, die een beetje de structuur en smaak heeft van een broodpudding met chocolade. Ik vind het alleszins al een voltreffer. Maar misschien zijn er nog lekkerder variaties... we zullen zien.



Wat heb je nodig?

115 gr boter
1,3 dl zonnebloemolie
115 gr witte suiker
225 gr donkerbruine suiker
3 eieren (losgeklopt)
1,2 dl melk
350 gr bloem
2 tl bakpoeder
4 el cacaopoeder
500 gr courgette (geraspt)
1 tl vanille-essence
ong 100 gr chocoladepastilles

In het boek wordt er ook nog een 1/2 tl piment in de taart gedaan. Ik had dit helaas niet in huis.

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 190°C. Bekleed een bakblik met bakpapier.
(23x33 cm stond er in het boek, dus probeer het te benaderen)

Roer de boter, olie, en beide soorten suiker door elkaar tot een licht en luchtig mengsel. (een keukenrobot is hier weer een heel handig hulpmiddel, of de mixer)
Zeef de bloem, bakpoeder en cacaopoeder en schep dit door het beslag. (als je piment gebruikt, voeg dit er dan ook nu bij.)
Roer de geraspte courgette en vanille-esscence erdoor.

Schep alles in het bakblik, strijk de bovenkant glad en strooi er de chocoladepastilles over.

Bak de taart 35-45 minuten in de over, of tot de cakepin er droog uit komt.

Deze taart is heel lekker fris! Dus best op de tanden bijten en ze in de koelkast laten afkoelen.

3 opmerkingen:

  1. Leuk! Moet ik eens proberen, want ik kan de courgettes uit mijn moestuin niet meer volgen... En aangezien ik hier de enige ben die dat graag eet, nooit genoeg receptjes! Misschien moet ik gewoon zwijgen en dit voorschotelen als chocoladetaart? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Ik heb eens courgette-chocolade-brownies gemaakt, vond ik ook lekker... je merkt niks terug van de courgette!
    Dit recept lijkt me ook goed, met die bruine suiker erbij!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...