Ook een passie voor koken en bakken?

Laat je dan zeker inspireren.

19 oktober 2013

Pompoenbroodjes

Mijn ene pompoen is nog niet verwerkt of ik heb al een andere gekocht. Saai? Integendeel! Ik heb nog veel recepten die ik wil uitproberen van zoet tot hartig.

Voor nu gaan we even verder op de ingeslagen zoete weg, met deze hemelse broodjes. In het originele recept worden de broodjes nog eens besprenkeld met roomkaasglazuur. Dit was voor mij net een beetje te veel van het goede, ook voor de vulling heb ik maar de helft van de suiker gebruikt, wat ik meer dan genoeg vond. 

Heerlijk in het week(end) bij het ontbijt met wat (soja)boter....

 

Wat heb je nodig?
200 gr geschilde pompoen in stukjes of pompoenpuree
125 ml verwarmde melk
7 gr gedroogde gist
55 gr fijne suiker
560 gr bloem
1 tl kaneelpoeder
1/4 tl gemalen nootmuskaat
1/4 tl koekkruiden
60 gr bruine bastersuiker
1 ei
150 gr ongezouten gesmolten boter (afgekoeld)

Vulling
120 gr rozijnen
80 ml cognac of rum (ik heb 40 ml genomen en verdund met water)
150 gr bruine suiker
50 gr fijne kristalsuiker
1/2 tl kaneelpoeder
1/4 tl gemalen nootmuskaat

ik vond de helft van de suiker al voldoende! 

Roomkaasglazuur voor de liefhebbers
90 gr poedersuiker, gezeefd
50 gr stevige roomkaas op kamertemperatuur
30 ml melk


Wat moet je doen?
Stoom de pompoen tot de pompoen zacht is. (10 minuutjes)
Laat uitlekken en een afkoelen, pureer in een keukenmachine tot een gladde puree.

Vet een ronde spingvorm in van 28-30 cm en bekleed met bakpapier.

Klop de melk, gist en 1/2 tl suiker in een kom door elkaar. Laat 10 minuten staan tot het mengsel schuimig is.

Roer de bloem, specerijen, basterdsuiker en de rest van de fijne kristalsuiker en 1 tl zout in een kom van een elektrische mixer met deeghaak door elkaar. Voeg het gistmengsel, het ei, de pompoen en 90 gr boter toe en meng alles 3 minuten op gemiddelde snelheid. Kneed het nog even door op een met bloem bestoven werkvlak tot het deeg glad is.

Leg het in een ingevette kom, dek af met plastiekfolie en laat het 1 uur rusten op een warme plaats tot het deeg in volume is verdubbeld.

Week intussen de rozijnen 30 min. in cognac of rum (als je dit niet lust, week ze dan gewoon in water). Giet af. Meng in een kom de 2 soorten suiker en specerijen.

Kneed het deeg door en rol uit tot een rechthoek van 30x40 cm. Bestrijk met de resterende 60 gr boter en strooi de specerijen-suikervulling en de rozijnen erover.
Laat aan de lange kant een rand van 2 cm vrij.

Rol het deeg in de breedte op en snijd het in 10 gelijke stukken. Leg 1 van de stukken met de snijkant naar boven in het midden van de springvorm, en leg de andere stukken eromheen. Dek af en laat op een warme plaats 2-3 uur rusten tot het deeg in volume is verdubbeld.

Verwarm de oven voor op 180°C. Bak de broodjes 25 minuten of tot ze goudbruin zijn. Laat kort afkoelen in de vom en leg de dan op een taartrooster om volledig af te koelen.

Roomkaasglazuur indien je dit wenst:
Klop alle ingrediënten tot een glad mengsel. Besprenkel de broodjes voor het serveren met het glazuur.

Bron: Delicious november 2013.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees met veel plezier jullie reacties.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...